سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

امام

مهزم بن أبى برده اسدى و دیگران از امام صادق علیه السّلام روایت کرده‏ اند که آن حضرت فرمود:

«به خدا سوگند بدون تردید بسان درهم شکستن آبگینه (شیشه و بلور) درهم خواهید شکست البتّه آن شیشه به صورت اوّلیه باز گردانده شود (آن را ذوب کرده از نو بسازند) و بدان صورت [چنان که بوده‏] باز مى‏ گردد (قابل ترمیم و باز یافتن شکل نخستین خود است) به خدا سوگند حتما درهم خواهید شکست همچون شکستن سفال (گل پخته)، همانا سفال البتّه مى‏ شکند ولى (بدان صورت نخستین) چنان که بوده است باز نمى ‏گردد (قابل ترمیم نیست) [و] به خدا قسم حتما غربال خواهید شد [و] سوگند به‏ خدا بدون شکّ از یک دیگر باز شناخته خواهید شد [و] به خدا قسم پاکسازى خواهید گشت تا جایى که از شما جز اندکى باقى نماند... پس شما اى جماعت شیعه بدین احادیث روایت شده از امیر المؤمنین علیه السّلام و آنان که از امامان علیهم السّلام پس از او بودند ژرف‏ بینانه بنگرید و از آنچه شما را برحذر داشته ‏اند دورى کنید و نسبت به آنچه از ناحیه آنان رسیده با تأمّل کافى بیندیشید و در آن تفکّر کنید چنان تفکّرى که توأم با دقّت کامل و تحقیق باشد...

 الغیببة (للنعمانی )/ ترجمه غفارى، ص: 296

می گویم:

سعی ما آن است که جامعه را به سوی رفاه و لذت جویی و کامروایی بکشانیم غافل از آنکه جامعه با تلاش و کوشش و مواجه شدن با سختی ها محکم و استوار می شود.

هیچ فقیهی با تنبلی و  غفلت به درجه اعلای علم نرسیده

هیچ پزشک و مهندس و متخصصی در رفاه و تن پروری به آن درجه نایل نشده است.

شیعه هم تا به سختی نیفتد و آزمایش نشود حتی به خودش نیز ثابت نخواهد شد که تا کجا پای اهل بیت و آرمان های آنان مقاومت دارد. از این جهت باید همه در معرض امتحانات الهی قرار بگیرند تا حق از باطل جدا شود.

از این رو نوع رفاه و آسایش و سستی و رخوتی که در تمام جامعه در حال رسوخ است نه شیعه پرور است نه انسان ساز.




برچسب ها : منجی در اسلام



 

از عمیره بنت نفیل روایت شده است که گفت:

شنیدم حسین بن علىّ علیهما السّلام مى‏ فرماید: «آن امر که شما انتظارش را مى‏ کشید واقع نخواهد شد تا اینکه پاره‏اى از شما از دیگرى بیزارى جوید و بعضى از شما در روى دیگرى آب دهان اندازد و پاره‏ اى از شما بر کفر دیگرى شهادت دهد و پاره‏ اى از شما عدّه دیگر را نفرین و لعن کند، پس به آن حضرت عرض کردم: خیرى در این چنین زمان نیست، پس حسین علیه السّلام فرمود: تمامى خیر در همان زمان است، قائم ما قیام مى‏ کند و همه اینها را از بین مى‏ برد».

عبد اللَّه بن جبله به واسطه یکى از رجال خود

از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: «آن امر واقع نخواهد شد تا اینکه پاره‏اى از شما در روى بعض دیگر آب دهان اندازد و تا اینکه پاره‏اى از شما دیگرى را لعن کند و تا اینکه گروهى از شما گروه دیگر را دروغگو بنامد». 

از مالک بن ضمره روایت شده که گفت:

 امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: «اى مالک بن ضمره چگونه خواهى بود وقتى که شیعیان این چنین اختلاف کنند- و انگشتان خویش را در هم نموده بعضى را در میان بعضى دیگر فرو برد- پس عرض کردم: اى امیر المؤمنین در چنان حال اثرى از خیر نخواهد بود، آن حضرت فرمود: تمامى خیر در آن هنگام است.(بعد از ظهوری که اتفاق می افتد)

الغیببة (للنعمانی )/ ترجمه غفارى، ص: 295

می گویم: فکر می کنم زمان ما هم جزو همان زمان هایی باشد که در روایات پیش بینی شده

یکی به نام تب فوتبال و تبع جوانی به دیگری توهین و بی ادبی می کند. آن دیگری به خاطر مسائل سیاسی  گروه و حزب مخالف را به تمسخر و نادانی می گیرد و آن شیعه مخلص دیگر به عنوان طرح مسائل اقتصادی...

نکات که به نظر می رسد:

1.      در روایات می خواهد ظرف زمان ظهور را بیان کند نه اینکه در این اختلافات خیری وجود دارد، یعنی جامعه به این سو کشیده می شود نه اینکه باید به این سو رفت و الا اگر جامعه سمت درست خود را طی می کرد شاید خیلی زودتر ظهور اتفاق می افتاد

2.      این بدان معنا نیست که همه جامعه شیعه دچار چنین اشتباه و لغزشی می شوند

3.      باید دقت کرد بی ایمانی و رعایت نکردن دستورات اهل بیت جامعه را به این سمت و سو می کشاند.

4.      برای حفظ از اشتباهات و نجات از فتنه ها در روایات دستور خواندن این دعا داده شده:

اللهم عرفنی نفسک...

ارادتمند مویدی

 




برچسب ها : منجی در اسلام



 

ابو بصیر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که آن حضرت فرمود:

«به همراه قائم علیه السّلام از عرب تعداد ناچیزى خواهد بود. به آن حضرت عرض شد: همانا از عرب کسانى که این امر را توصیف مى‏ کنند فراوانند، فرمود: مردم ناگزیرند از اینکه مورد امتحان و پاکسازى و جداسازى و غربال شدن قرار گیرند و در آینده نزدیک مردم بسیارى از غربال خارج خواهند شد». 

ابو بصیر گوید: از امام باقر علیه السّلام شنیدم مى‏ فرمود:

«به خدا سوگند حتما از یک دیگر باز شناخته مى‏ شوید، به خدا قسم حتما باید مورد پاکسازى قرار گیرید، به خدا قسم حتما غربال خواهید شد همان گونه که «زؤان» (دانه کوچکى است که در میان گندم ها مى‏ روید) از گندم غربال مى‏ شود».

الغیببة (للنعمانی )/ ترجمه غفارى، ص:294

از این روایات فهمیده می شود صرف ادعای دوستی با اهل بیت بدون دقت در اعمال و رفتار نتیجه ای نخواهد داشت زیرا  امتحانات الهی سخت و ناگوار خواهند بود.

اینکه بگوییم منتظر ظهوریم اما غالب رفتار ما خلاف روش و خلاف فکر ائمه باشد دردی درمان نمی شود.

همه دعا برای ظهور می خوانند اما باید قبلش برای درمان دردهای جامعه کوشش نمود.

 




برچسب ها : منجی در اسلام



 

عبد اللَّه بن حمّاد به سال 229 به واسطه مردى، از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که یکى از یاران آن حضرت بر او وارد شد و عرض کرد: فدایت گردم، به خدا قسم من شما و هر کس دوستدار شماست دوست مى‏ دارم







برید بن معاویة العجلى در باره این فرمایش خداى عزّ و جلّ که مى‏ فرماید:

«اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا» از امام باقر علیه السّلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: یعنى صبر کنید بر انجام واجبات الهى و پایدارى کنید در برابر دشمنان و مراقب امامتان [که به انتظارش هستید] باشید».

علاء به سیابه از امام صادق علیه السّلام روایت کرده آن حضرت فرمود:






صفحات :
|  <  1  2  3  4  5  >>  >  |