سجده بر بت
[سوره النساء (4): آیات 51 تا 52]
أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیباً مِنَ الْکِتابِ یُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ یَقُولُونَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا هؤُلاءِ أَهْدى مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا سَبِیلاً * أُولئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ مَنْ یَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِیراً
- آیا ندیدى کسانى را که بهرهاى از کتاب (خدا) دارند (با این حال) به جبت و طاغوت (بت و بتپرستان) ایمان مى آورند و به مشرکان مى گویند آنها از کسانى که ایمان آورده اند هدایت یافته ترند؟! - آنها کسانى هستند که خداوند ایشان را از رحمت خود دور ساخته و هر کس را خدا از رحمتش دور کند، یاورى براى او نخواهى یافت.
بسیارى از مفسران در شان نزول آیات فوق چنین گفته اند که بعد از حادثه" احد" یکى از بزرگان یهود به نام" کعب بن اشرف" به اتفاق هفتاد نفر از یهودیان به سوى مکه آمد، تا با مشرکان مکه بر ضد پیامبر اسلام ص هم پیمان شوند و پیمانى را که با پیامبر اسلام ص داشتند بشکنند،" کعب" به منزل ابو سفیان وارد شد و ابو سفیان او را گرامى داشت و یهود در خانه هاى قریش بطور پراکنده میهمان شدند، یکى از اهل مکه به کعب گفت: شما اهل کتابید و محمد نیز داراى کتاب است، حقیقت این است که ما احتمال مى دهیم این کار توطئه اى باشد که براى از بین بردن ما چیده شده است، اگر مى خواهید با شما هم پیمان شویم نخستین شرط آن این است که در برابر این دو بت (اشاره به دو بت بزرگ کردند)، سجده کنید و به آنها ایمان بیاورید، آنان چنین کردند.سپس" کعب" به اهل مکه پیشنهاد کرد که سى نفر از شما و سى نفر از ما به کنار خانه کعبه برویم و شکمهاى خود را بر دیوار خانه کعبه بگذاریم و با پروردگار کعبه عهد کنیم که در نبرد با محمد کوتاهى نکنیم، این برنامه نیز انجام شد.
تفسیر نمونه،ج3، ص 415
برچسب ها : یهود در قرآن